Οι απαραίτητες επιπλέον δεξιότητες για τον συγγραφέα ηλεκτρονικών κειμένων

Εξάσκησε τις παρακάτω δεξιότητες στις σύγχρονες τεχνολογίες και την επαγγελματική συγγραφή, ώστε να σου αναθέτουν ευκολότερα εργασίες γραψίματος και μόνιμη συνεργασία.

Αποφασίζοντας να γράφεις για να ζήσεις, καταλαβαίνεις πως είτε τυπικά είτε άτυπα, το γράψιμο είναι η δική σου επιχείρηση και έτσι, θα κάνεις λίγο απ΄όλα. Η γνώση των ψηφιακών μέσων, το marketing του εαυτού σου καθώς και ό,τι μπορείς να μάθεις επιπλέον, θα σου χαρίσουν περισσότερους πόντους έναντι των ανταγωνιστών.

Όλοι κάποια στιγμή έχουμε γελάσει με τις αγγελίες που βλέπουμε πλέον κάθε μέρα για άτομα που να είναι κειμενογράφοι, γραφίστες, λίγο προγραμματιστές, ένα τσικ από IT κι άλλο ένα από social media marketers. Πλέον, αυτή είναι η νόρμα. Δεν υποστηρίζω να ενδώσεις φυσικά, λέγοντας ναι σε μια δουλειά που θα αντικαταστήσει πέντε θέσεις και θα πληρώνεται λιγότερο από μισή.

Παρόλα αυτά, πρέπει τουλάχιστον να ξέρεις πάντοτε τι συμβαίνει γύρω σου.

  • Πρέπει να ξέρεις πως και που να βρεις μια φωτογραφία για να πλαισιώσεις τα κείμενά σου.
  • Πρέπει να γνωρίζεις πως γίνεται ένα στοιχειώδες resize ή crop.
  • Πρέπει να μπορείς να ανεβάσεις το κείμενό σου σε ένα κοινό CMS και να το προγραμματίσεις
    με έναν πρόλογο για το Twitter.

Όλα αυτά, είναι τα απολύτως βασικά και μόλις η κορυφή του παγόβουνου, ενώ είναι πολύ συνηθισμένα για το επάγγελμα του κειμενογράφου. Σήμερα είναι απαιτούμενα και δεν πρέπει να τα αρνηθείς σε μια δουλειά. Αντιθέτως, πολλοί πελάτες τα θεωρούν αυτονόητα και ούτε καν τα αναφέρουν πλέον, διότι θεωρούν λογικό πως ένα άρθρο με επισύναψη σε αρχείο Word ή χωρίς φωτογραφία, δεν είναι τελειωμένη δουλειά.

Παρακάτω, έκανα μια βασική επιλογή των δεξιοτήτων που χρειάζεσαι απαραίτητα. Δες τα και εάν κάτι σου λείπει, φρόντισε να το μάθεις άμεσα ή στην περίπτωση που δεν έχεις ιδέα πού να ψάξεις, στείλε μου μήνυμα* να σου βρω πηγές. Μελλοντικά, θα αναφερθώ και σε περισσότερες πιο εξειδικευμένες δεξιότητες αλλά προς το παρόν τα παρακάτω σου αρκούν.

Social Media δεν είναι μόνο το Facebook

Εάν κληθείς να γράψεις κείμενα για ένα κοινωνικό δίκτυο πρέπει να το γνωρίζεις καλά και να ξέρεις το ύφος, τις τεχνικές αλλά και τη γλώσσα του. Οι περισσότεροι, ξέροντας το Facebook ως χρήστες, νομίζουν πως αυτό είναι αρκετό και πως έτσι είναι παντού. Εάν όμως σου τύχει πελάτης που του “ταιριάζει” περισσότερο το twitter ή το instagram, πρέπει να τα έχεις μελετήσει καλά για να τα προτείνεις και να προτείνεις και τα κατάλληλα κείμενα.

Αν θες να γίνεις αστέρι βέβαια, μην τα μελετήσεις μόνο. Ό,τι κοινωνικό δίκτυο πέφτει στην αντίληψή σου, μάθε το ως χρήστης. Έχω λογαριασμό σε ό,τι πλατφόρμα μπορείς να φανταστείς ακόμη και στο VK (ναι, το ρώσικο Facebook). Κάθε μέρα μαθαίνω τους νέους κώδικες κάθε πλατφόρμας και πάλι, σχεδόν ποτέ δεν είναι αρκετά.

Ξέρεις από CMS;

Πρόκειται για συντομογραφία του Content Management System και ουσιαστικά είναι το “πίσω μέρος” μιας σελίδας, blog κτλ.
Εάν για παράδειγμα, έχεις δικό σου blog, το μενού και οι λειτουργίες που βλέπεις στο dashboard του, αυτό είναι το CMS.

Υπάρχουν πολλών ειδών τέτοια συστήματα, με πιο δημοφιλή ανάμεσά τους τα: Blogger, WordPress, Joomla, Drupal, Wix κτλ.
Δεν χρειάζεται να τα μάθεις όλα. Βασικά, εάν έχεις ήδη δικό σου blog ή ιστοσελίδα ήδη ξέρεις για τι πράγμα μιλάω.
Αν όχι, ξεκίνα να τα μαθαίνεις άλλωστε δεν κοστίζει τίποτε.

Πως; Μπες στο blogger.com ή το wordpress.com και δημιούργησε ένα blog. Σε λίγες μέρες θα γνωρίζεις σχεδόν τα πάντα για το πως δουλεύει ένα CMS.

Επίσης, εάν ένας πελάτης σου, χρησιμοποιεί κάποιο CMS που δεν ξέρεις καθόλου μην ανησυχήσεις. Τα τελευταία χρόνια έχω δουλέψει με πάνω από 15 τέτοια συστήματα.

Πραγματικά θα εκπλαγείς με το πόσο πολύ μοιάζουν μεταξύ τους. Χρειαζόμουν γύρω στα 10 λεπτά ψάξιμο για να δω πού βρίσκεται η κάθε λειτουργία και τίποτε περισσότερο. Οπότε, μάθε καλά 1-2 συστήματα διαχείρισης και θα είσαι μια χαρά.

Εικόνες για το κείμενό σου;

Σε ένα επαγγελματικό άρθρο ή post για το blog του πελάτη σου, η εικόνα είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη.
Στην αρχή, οι περισσότεροι πελάτες την προσέθεταν εκείνοι όμως στην πορεία το ζητούσαν από εμένα.
Τα θέματα που προκύπτουν γενικώς με το θέμα “φωτογραφία” για τους συγγραφείς είναι τα εξής:

1. Που θα βρω φωτογραφία για το κείμενό μου;
Μέχρι πριν λίγα χρόνια όλοι οι πελάτες μου, αγόραζαν συνδρομή από κάποια τράπεζα φωτογραφιών που τους έδινε
έναν μέγιστο αριθμό φωτογραφιών που μπορούσαν να “κατεβάσουν” ημερησίως για ηλεκτρονική χρήση.

και λίγo inside info/ ιστορική ανασκόπηση 🙂
Αυτά από φόβο κυρίως, διότι πριν το Instagram και το Pinterest, κάπου εκεί στις αρχές του Flickr, η φωτογραφία ήταν κάτι σπάνιο και ακριβό. Χρειαζόσουν ειδική κάμερα με ακριβούς φακούς για να επιτύχεις ένα κάπως πιο επαγγελματικό αποτέλεσμα. Έτσι, εάν κάποιος χρησιμοποιούσε τη φωτογραφία σου χωρίς άδεια ή και πληρωμή, ο online διασυρμός τουλάχιστον ήταν καθημερινό θέαμα. 

Τώρα εάν δεν πρόκειται για φωτογραφία διάσημου επαγγελματία ή έστω ιστότοπου κανείς δεν θα σου πει κάτι. Ειδικά εάν κάτω από αυτήν προσθέσεις και την αναφορά στην πηγή σου που μεταξύ μας, είναι και το πιο έντιμο αλλά προφανώς θα το αποφασίσει ο εκάστοτε πελάτης σου.

Έτσι, ένας κειμενογράφος έχοντας πρόσβαση από τον πελάτη του απλά διάλεγε τη φωτογραφίαπου θεωρούσε καταλληλότερη και πλαισίωνε το κείμενό του. Σύντομα, η καλή φωτογραφία έγινε σπορ για όλους και πλημμύρισε το σύμπαν από δαύτες οπότε η περικοπή του κόστους των image banks ήταν το αμέσως επόμενο λογικό βήμα
για τους περισσότερους πελάτες. 

Εάν λοιπόν η εργασία που πρέπει να κάνεις δεν σου παρέχει πρόσβαση σε image bank με πληρωμένη συνδρομή ώστε να επιλέγεις τις φωτογραφίες των κειμένων που γράφεις, τότε  μπορείς να κάνεις ένα απλό search στο Google Images και να βρεις αυτό που ψάχνεις.

Για καλύτερα και πιο δίκαια αποτελέσματα όμως, δες και μερικές ακόμη επιλογές παρακάτω.
Θα βρεις δωρεάν φωτογραφίες με ελεύθερη άδεια δημοσίευσης, σε περίπτωση που έχεις ένα πιο δύσκολο θέμα:

2. Πώς θα επεξεργαστώ τη φωτογραφία μου;

Μια φωτογραφία σπάνια μπαίνει σε ένα ηλεκτρονικό άρθρο ή post χωρίς καμία επεξεργασία.
Υπάρχουν CMS φυσικά που κάνουν τουλάχιστον το resize ή το crop αυτόματα (ή σου δίνουν την επιλογή να τα κάνεις εσύ) όμως πολλές φορές χρειάζεσαι περισσότερη επεξεργασία.

Η δουλειά σου παρότι αφορά γράψιμο, πρέπει να είναι επαγγελματική και ως προς τη φωτογραφία
που θα πλαισιώνει τα κείμενά σου, από το χρώμα και το μέγεθος μέχρι το κόψιμο και τα φίλτρα.

Η δική μου επιλογή είναι το Photoshop μακράν, εάν όμως δεν έχεις τον χρόνο ή την όρεξη να μάθεις κάτι τόσο εξειδικευμένο που πρέπει να το κατεβάσεις για να δουλέψει, τότε δες παρακάτω μερικούς online δωρεάν επεξεργαστές φωτογραφίας και η δουλειά σου θα γίνεται μια χαρά:

Μπορεί να σου έχουν ανατεθεί από πελάτες σποραδικά κείμενα για να γράψεις ανά καιρούς, όμως για να λάβεις μεγάλο όγκο εργασιών ή και μόνιμη συνεργασία, πρέπει να προσφέρεις περισσότερη αξία για τις εταιρείες και άρα, περισσότερες δεξιότητες ώστε να τους κοστίζεις λιγότερο.

Εάν εκτός από κειμενογράφο, μια εταιρεία θα χρειαστεί τις υπηρεσίες επιμελητή,  μεταφράστριας, επεξεργαστή εικόνας
και προγραμματιστή για ένα κείμενο, τότε καταλαβαίνεις πως όλο αυτό, δεν είναι συμφέρουσα επιλογή.
Εάν όμως γνωρίζεις όλα όσα χρειάζεται για να δημοσιευτεί το κείμενό σου και να είναι άψογο, σωστό και ευπαρουσίαστο,
τότε γίνεσαι απαραίτητη/ος.

Χωρίς τις παραπάνω δεξιότητες που είναι μόνο οι πολύ βασικές, δύσκολα ένας πελάτης θα σου δώσει σταθερές εργασίες, πόσο μάλλον μόνιμη θέση, διότι σίγουρα θα προτιμήσει κάποια/ον που θα παραδίδει τα πάντα έτοιμα ακόμη κι αν τα κείμενά της δεν είναι τόσο καλά όσο τα δικά σου.

ΠΗΓΗ

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *