Στον κόσμο των επιχειρήσεων, είναι σημαντικό να κάνει κανείς ανάλυση ανταγωνισμού.
Και η αλήθεια είναι πως αν γνωρίζεις ανά πάσα στιγμή τι σχεδιάζουν οι ανταγωνιστές, θα αποκτήσεις σοβαρό πλεονέκτημα όταν αποφασίσεις σε ποια κατεύθυνση θα στρέψεις την επιχείρησή σου τελικώς.
Σε αυτό το άρθρο, θα σου δείξω γιατί η ανάλυση ανταγωνισμού είναι σημαντική, πως να χρησιμοποιείς ανάλυση SWOT για πληροφορίες ανταγωνιστών και πώς αυτό μπορεί να σου δώσει πλεονέκτημα έναντι άλλων εταιρειών του κλάδου.
Ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας στις επιχειρήσεις είναι να είσαι ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, ανεξάρτητα από το πόσο καλά γνωρίζεις μια εταιρεία ή έναν κλάδο, είναι σημαντικό να έχεις πάντα γνώση για το τι σχεδιάζει ο ανταγωνισμός.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να καταγράψεις τι γνωρίζεις για τους ανταγωνιστές σου.
Ποια είναι τα δυνατά τους σημεία;
Ποια τα αδύναμα;
Ποιες απειλές αντιμετωπίζουν;
Αντιμετωπίζουν επικείμενες αλλαγές που θα μπορούσαν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο σε αυτές;
Για να κατανοήσουμε τα δυνατά και αδύνατα σημεία των ανταγωνιστών, χρησιμοποιούμε έναν πίνακα και τον χωρίζουμε σε 5 κάθετες στήλες. Στην πρώτη κάθετη στήλη, γράφουμε σε τι είναι καλός ο ανταγωνιστής.
Εδώ βλέπουμε ότι οι ανταγωνιστές είναι δυνατοί εκεί που εσύ δεν είσαι. Σημειώνουμε ακόμα τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες και τις απειλές για επιχειρήσεις στις υπόλοιπες στήλες.
Στην τελευταία στήλη σημειώνουμε πράγματα που θαυμάζεις σε άλλες εταιρείες ή στρατηγικές που έχουν εφαρμόσει με επιτυχία και θα μπορούσαν να εφαρμοστούν αλλού.
Όταν κάνεις αυτή τη δουλειά, είναι σημαντικό να είσαι απόλυτα αντικειμενικός σε όσα σημειώνεις. Προσπάθησε να μη φορτώσεις την ανάλυση με παραπάνω πληροφορίες που μπορούν να χαθούν.
Αν δεν προσέξεις την ποιότητα του ανταγωνισμού και πώς αυτός έχει καταφέρει να δημιουργήσει καλύτερες σχέσεις με τους πελάτες απ’ ότι εσύ μέχρι στιγμής.
Ο ανταγωνισμός ωστόσο είναι υγιές να υπάρχει. Οι ανταγωνιστές σου είναι εκεί για κάποιο λόγο και είναι σημαντικό να τους προσέχεις γιατί σε ωθούν και προς την αριστεία!
Ας δούμε παρακάτω αναλυτικά τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις:
#1 Για την ανάλυση ανταγωνισμού διάκρινε τα δυνατά σου σημεία
Τα δυνατά σημεία μιας ανάλυσης SWOT έχουν να κάνουν με τον προσδιορισμό των θετικών χαρακτηριστικών που έχει μια εταιρεία.
Είναι σημαντικό να είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου κατά την ολοκλήρωση αυτού του μέρους, καθώς θα πρέπει να έχεις πρωτίστως εμπιστοσύνη σε αυτό που κάνεις αν θες να αποδώσει τα μέγιστα για τον οργανισμό σου!
Μπορεί να θες ακόμα να συγκρίνεις αυτό που έχεις κάνει με άλλες εταιρείες, οι οποίες είναι επίσης δυνατές στον ίδιο τομέα και να δεις πώς διαφέρουν από τη δικιά σου. Αν οι ανταγωνιστές είναι πραγματικά επιτυχημένοι σε κάτι, πρέπει τότε να υπάρχει κάποιος καλός λόγος για αυτό.
Οπότε, σκέψου γιατί πέτυχαν εκεί που οι άλλοι απέτυχαν.
Μήπως η επιτυχία τους οφείλεται στην τύχη;
Μήπως έχουν καλύτερους πόρους ή προσωπικό;
Ή ήταν πιο καινοτόμες από όλους τους άλλους; Αυτή η ανάλυση ανταγωνισμού θα σε βοηθήσει να καταλάβεις πόσο κοντά ή μακριά είναι η εταιρεία σου από τους πιο πετυχημένους του κλάδου.
Για να ολοκληρώσεις σωστά τη συγκεκριμένη ενότητα, θα πρέπει να αποφασίσεις ποιος ή ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σου.
#2 Αδύναμα σημεία SWOT
Εδώ, θα εντοπίσεις τις αδυναμίες των ανταγωνιστών. Αυτό είναι πολύ πιο δύσκολο από το να αναγνωρίσεις τα δυνατά τους σημεία, και ίσως χρειαστεί να σκεφτείς πραγματικά τη δύναμη που έχουν ώστε να εντοπίσεις ευκολότερα σε τι είναι αδύναμοι.
Υπάρχει κάτι που θα μπορούσες εύκολα να αναπαράγεις και να κάνεις καλύτερα άραγε; Αν είναι στον ίδιο κλάδο εδώ και χρόνια και δεν είχαν ποτέ μια θετική κριτική, πιθανότατα να έχουν κάποιο είδος αδυναμίας σε ό,τι κάνουν.
Η έρευνα αυτού του μέρους για την ανάλυση ανταγωνισμού μπορεί να βοηθήσει να κατανοήσεις σε ποιους τομείς πρέπει να επικεντρωθεί η εταιρεία σου καθώς αξιολογείς τους ανταγωνιστές σου. Σκέψου πώς αυτή η ενότητα θα βοηθήσει κατά την αναθεώρηση της τρέχουσας στρατηγικής που ακολουθείς.
#3 Η ανάλυση ανταγωνισμού δείχνει ευκαιρίες
Αυτό είναι το πιο δύσκολο τμήμα που πρέπει να ολοκληρωθεί για την ανάλυση ανταγωνισμού.
Ωστόσο, είναι επίσης ένα από τα πιο σημαντικά μέρη μιας ανάλυσης SWOT, επειδή αν δεν καταλαβαίνεις τι κάνουν οι ανταγωνιστές αυτή τη στιγμή, δεν θα ξέρεις και πώς να βελτιώσεις τις όποιες επιτυχίες τους ή να αξιοποιήσεις τα λάθη τους.
Η επιχείρησή σου μπορεί να είναι πετυχημένη σε ορισμένους τομείς και σε άλλους όχι – και αυτό είναι εντάξει! Μπορείς όμως να χρησιμοποιήσεις αυτές τις πληροφορίες για να καταλάβεις πού χρειάζεται να γίνει βελτίωση, αλλά προς το παρόν, απλά επικεντρώσου στο να δεις τι κάνει καλά ο ανταγωνισμός – και επομένως τις ευκαιρίες που έχει προσφέρει.
Εάν οι ανταγωνιστές είναι εξαιρετικοί στο μάρκετινγκ, αλλά τα προϊόντα τους είναι κακής ποιότητας, τότε ανοίγεται μια ευκαιρία ώστε παρέχεις καλύτερη ποιότητα από αυτούς και να στραφούν αρκετοί πελάτες στη χρήση των υπηρεσιών που προσφέρεις.
Αυτό το μέρος της ανάλυσης SWOT θα σε βοηθήσει να πάρεις νέες ιδέες για το πώς να βελτιώσεις αυτό που είναι ήδη δημοφιλές στους πελάτες – και μπορεί ακόμη και να γίνει αιτία για μια νέα καινοτομία!
Για να ολοκληρώσεις την ανάλυση ανταγωνισμού, σκέψου όλα τα πράγματα που κάνει πραγματικά καλά ο ανταγωνισμός ή όπου υπάρχει πιθανότητα να συμβεί κάτι θετικό στο μέλλον. Ίσως μπορείς να κάνεις παρόμοια πράγματα μόνος σου, γι’ αυτό να έχεις τα μάτια σου ανοιχτά κάθε στιγμή.
#4 Απειλές
Αυτό είναι το τελευταίο τμήμα μιας ανάλυσης SWOT. Όλα έχουν να κάνουν με τον εντοπισμό απειλών από τρίτους.
Μια απειλή θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε, από μια άλλη εταιρεία που προσφέρει μια πιο φρέσκια εκδοχή της ιδέας σου, μέχρι το να χάσεις πελάτες επειδή δεν έγινε κάποια δουλειά όπως ήθελαν.
Παρατήρησες όμως τη διαφορά μεταξύ απειλών και ευκαιριών;
Οι απειλές είναι για πράγματα που μπορούν πραγματικά να συμβούν – οι ευκαιρίες είναι για το τι θα συμβεί αν κάνεις κάτι.
Το βασικό πράγμα που πρέπει να θυμάσαι κατά την ολοκλήρωση αυτής της ενότητας είναι ότι δεν θα συμβούν στην πραγματικότητα όλα όσα αναφέρονται. Εντόπισε μόνο τους κινδύνους που γνωρίζεις ότι θα μπορούσαν πραγματικά να συμβούν όταν πρόκειται για την επιχείρηση και την επιτυχία της, προκειμένου να έχεις μια ακριβή εικόνα του τι συμβαίνει γύρω σου ανά πάσα στιγμή.
#5 Μετά την ανάλυση ανταγωνισμού, σημείωσε όσα θαυμάζεις στους ανταγωνιστές σου
Αυτή η ενότητα έχει να κάνει με την ενοποίηση των σκέψεων σου για να βεβαιωθείς ότι καταλαβαίνεις πού μπορεί να έχουν οι ανταγωνιστές πλεονέκτημα, τι σου αρέσει σε αυτούς ή τι πιστεύεις ότι είναι αξιοθαύμαστο για τα προϊόντα τους. Αυτό το μέρος της ανάλυσης SWOT θα σε βοηθήσει να σκεφτείς πώς να κάνεις την επιχείρησή σου καλύτερη και να έχεις μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό – κάτι που θέλουν όλοι οι επιχειρηματίες.