Τα χαρακτηριστικά που μπορούν να γειώσουν ή να απογειώσουν τον ηγέτη μιας επιχείρησης.
Γιατί αποτυγχάνουν οι CEOs
Οι CEOs έχουν όραμα, μεγάλη εμπειρία σε επιχειρηματικά περιβάλλοντα, είναι έξυπνοι, κατέχουν καλά το αντικείμενό τους και συνήθως έχουν μεγάλη εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Ο ρόλος τους είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τη λειτουργία και το μέλλον μιας επιχείρησης.
Παρόλα αυτά, όμως, μερικές φορές αποτυγχάνουν. Αυτό μπορεί να συμβαίνει για πολλούς λόγους. Σίγουρα δεν είναι αποτέλεσμα νοημοσύνης, αλλά ενός συνδυασμού συμπεριφορών του ηγέτη με τους ανθρώπους, και τη δυναμική του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο καλείται να επιτύχει και να οδηγήσει τον οργανισμό. Η αποτυχία μπορεί να βρίσκεται, επίσης, και στη διαχείριση των σχέσεων.
Οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους ένας ηγέτης μπορεί να αποτύχει είναι:
Συνέπεια / Ακεραιότητα
H συμπεριφορά ενός manager επηρεάζει όλο το προσωπικό μέσα στην εταιρεία. Αν ένας manager λέει ένα πράγμα και ο ίδιος κάνει κάτι διαφορετικό τότε χάνεται η εμπιστοσύνη στο πρόσωπό του και η ακεραιότητα του. Όταν υπάρχει συνέπεια και συνέχεια σε αυτά που λέει και πράττει, κυρίως σε περιόδους κρίσης και αλλαγών, τότε και οι σχέσεις ενδυναμώνονται και η απόδοση και η παρακίνηση αυξάνονται. Αν για παράδειγμα ζητά από τους άλλους να παίρνουν γρήγορες αποφάσεις αλλά την ίδια στιγμή ο ίδιος αναλώνεται σε ατελείωτα meetings μέχρι να πάρει μια απόφαση, τότε υπάρχει πρόβλημα εμπιστοσύνης.
Ανάπτυξη
Ηγεσία δεν είναι μόνον οι τεχνικές αλλά και η ανάπτυξη του ατόμου. Συνήθως όσο περισσότερο ανεβαίνει κάποιος ιεραρχικά σταματάει να μαθαίνει. Παρόλο που οι περισσότεροι CEOs είναι εξοπλισμένοι με δεξιότητες και ικανότητες, από ένα σημείο και μετά σταματούν να αναπτύσσονται. Ανάπτυξη σημαίνει με ποιον τρόπο εξασκώ το μυαλό μου ώστε να κατανοήσω πώς μεμονωμένα στοιχεία εντάσσονται κι συνδέονται σε ένα ευρύτερο σύστημα.
Διαθεσιμότητα
Ενας CEO θα πρέπει να είναι ορατός και όχι αόρατος. Αυτό δίνει μια αίσθηση εμπιστοσύνης, ενδιαφέροντος και σιγουριάς στο προσωπικό. Και ενώ η φυσική παρουσία είναι δύσκολη και στην πραγματική ζωή δεν μπορεί να είναι παντού παρών, αυτό που ονομάζουμε παρουσία είναι να είναι συναισθηματικά διαθέσιμος. Ο ίδιος ρόλος κουβαλάει δύναμη και εξουσία τα οποία από μόνα τους δημιουργούν απόσταση. Συνεπώς θα πρέπει να έχει επίγνωση αυτού του γεγονότος και να προσπαθεί να επικοινωνεί ακόμη και μέσα από συμβολικές χειρονομίες (πχ το γραφείο του να μην είναι τελείως απομακρυσμένο από τα γραφεία των άλλων).
Αρνητικότητα
Όταν είναι συνέχεια αρνητικός, κάνει αρνητικά σχόλια, ο τόνος της φωνής του είναι συνεχώς θυμωμένος, τα μέλη της ομάδας αποθαρρύνονται και κανένας δεν έχει τη διάθεση να εργαστεί. Τέτοιες καταστάσεις δημιουργούν μεγάλο stress. Η αρνητικότητα είναι ένας σημαντικός λόγος που κάποιος δεν θέλει να πηγαίνει στη δουλειά και οι εργαζόμενοι φθάνουν σε burn out και παύουν να είναι δεσμευμένοι.