Πώς θα βρεις δουλειά χρησιμοποιώντας -σωστά- τα social media λοιπόν. Μέχρι πρότινος, μία από τις πρώτες συμβουλές που άκουγαν όσοι έβγαιναν στην αγορά εργασίας ήταν ότι έπρεπε να προσέξουν το προφίλ (και την εμφάνιση προφανώς) που θα παρουσίαζαν σε μία συνέντευξη με τον πιθανό εργοδότη. Σήμερα, πρέπει να γνωρίζουν ότι και η διαδικτυακή τους παρουσία μετράει και μάλιστα σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Αρκεί να αναφέρουμε ότι το 78% των υπεύθυνων πρόσληψης προσωπικού αναζητούν στο Google το όνομα του υποψηφίου, εξετάζοντας τη “φήμη” τους στο διαδίκτυο. Για την ακρίβεια, το 65% τσεκάρει όχι μόνο το Linkedin, αλλά όλους τους λογαριασμούς του στα κοινωνικά δίκτυα για να αξιολογήσει τη στάση και την προδιάθεσή του.
Και στο 38% των περιπτώσεων, το περιεχόμενο που κοινοποιούν στο διαδίκτυο έχει σημαντικό αντίκτυπο στην απόφαση όχι μόνο για την πρόσληψή τους, αλλά και για το τηλεφώνημα της αρχικής συνέντευξης.
Αυτά τα στοιχεία προκύπτουν από τη νέα έρευνα της Milano EXE – μίας εταιρείας με πάνω από 25 χρόνια εμπειρίας στον τομέα προσλήψεων και στην επιλογή πωλητών στον εμπορικό, τον ασφαλιστικό και τον τραπεζικό τομέα- που διεξήγαγε με τη συμμετοχή 485 επιχειρηματιών. “Μερικές φορές υποτιμούμε το βάρος που έχει η online φήμη μας στην προσωπική και επαγγελματική ζωή εκτός διαδικτύου”, σχολιάζει ο Andrea Polo, διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της Milano EXE για να συμπληρώσει αμέσως: “Και όμως, το αποτύπωμα που αφήνουμε στο ίντερνετ μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στη δουλειά μας ή να μας βοηθήσει πάρα πολύ να αποκτήσουμε μία”.
Πώς να “χτίσεις” τη διαδικτυακή σου “φήμη”
Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και η Federica Restelli, που δραστηριοποιείται ως career coach – μεταξύ άλλων βοηθά επαγγελματίες κάθε είδους να αλλάξουν ή να βρουν δουλειά, ξεκινώντας από την παρουσία τους στο διαδίκτυο. “Η αγορά εργασίας έχει αλλάξει και ένα καλό προφίλ στο Linkedin δεν είναι πλέον αρκετό”, εξηγεί. “Ωστόσο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του We Are Social , η Ιταλία είναι ουραγός στην κατάταξη όσον αφορά στη χρήση του διαδικτύου προς όφελός μας”.
Αυτό που προσπαθεί να περιγράψει η Restelli ορίζεται ως διαδικτυακή φήμη και η εκμάθηση των βασικών κανόνων τουλάχιστον είναι θεμελιώδης για όλους, “αρκεί να απευθυνόμαστε σε εξειδικευμένους συμβούλους όταν είναι απαραίτητο να αναπτύξουμε τη βέλτιστη στρατηγική για να εντοπίσουμε τα δυνατά μας σημεία, τις ιδιαιτερότητες, τις προτιμήσεις, τους στόχους σταδιοδρομίας, τους πιθανούς συνομιλητές και τον τρόπο για να γίνουν όλα αυτά ορατά στον κόσμο της εργασίας”. Εν ολίγοις, καλό θα ήταν να θεωρούμε εαυτούς ως ένα προϊόν προς προώθηση στην αγορά, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματά του με την τοποθέτησή τους στην ιντερνετική “βιτρίνα”.
Τα social media ως εργαλείο
Το πρώτο βήμα επομένως είναι να προσδιορίσουμε τις δικές μας ιδιαιτερότητες και τη συνολική εικόνα που θέλουμε να δημοσιοποιήσουμε. “Συνιστώ να το googlάρετε το όνομά σας, για να επαληθεύσετε κατά πόσο η παρουσία σας στο διαδίκτυο είναι λίγο πολύ εναρμονισμένη με το στόχο σας και να ενεργήσετε αναλόγως”, αναφέρει η Federica Restelli. “Είναι επίσης σημαντικό τα αποτελέσματα να εμφανίζονται μέχρι και τη δεύτερη σελίδα της μηχανής αναζήτησης (από την τρίτη και μετά, οι ενδιαφερόμενοι τείνουν να σταματούν την αναζήτηση): Διαφορετικά, είναι απαραίτητο να ενταθεί η δραστηριότητα στο δίκτυο για να ανέβει στην ιεράρχηση των θεμάτων της Google.”
Παράλληλα, η συνέπεια είναι απαραίτητη. Για παράδειγμα, η δημοσίευση περιβαλλοντικού περιεχομένου στο Linkedin και η αυτοαναίρεσή σας με μία δεύτερη και εντελώς αντίθετη σημασιολογικά στο Facebook μπορεί να βλάψει την εικόνα σας. Επιπρόσθετα, καλό θα ήταν να ξεψαχνίζεις τις ρυθμίσεις απορρήτου. Στα κοινωνικά δίκτυα, είναι καλό να ορίζετε τις ρυθμίσεις απορρήτου με μεγάλη προσοχή. “Κανείς δεν απαγορεύει να δημοσιεύεις selfies χωρίς πουκάμισο ενώ απολαμβάνεις μια μπύρα στην παραλία. Το σημαντικό, ωστόσο, είναι να επιτρέπεται η πρόσβαση μόνο σε άτομα με τα οποία έχετε στενή σχέση. Όχι σε πιθανούς εργοδότες”, επισημαίνει η Restelli. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι δε μπορούμε να προβάλλουμε τις αθλητικές ή εθελοντικές δραστηριότητές μας.
Υπάρχουν, ωστόσο σύμφωνα με τη Restelli, δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου που είναι χρήσιμες για την ενίσχυση της επαγγελματικής μας εικόνας: “Το να μοιράζεται κάποιος τις αθλητικές του εμπειρίες ή τον εθελοντισμό, για παράδειγμα στο Instagram, ισοδυναμεί με έμμεση ‘υπογράμμιση’ δεξιοτήτων όπως η επιμονή ή η διαθεσιμότητα προς τους άλλους”.
Αναμφισβήτητα, το Linkedin είναι η βασική ‘βιτρίνα’ για όποιον χρειάζεται να βρει ή να αλλάξει δουλειά. “Οπότε, είναι πολύ σημαντικό να παρουσιάσετε τον εαυτό σας με τον σωστό τρόπο, συμπληρώνοντας όλες τις ενότητες με ακρίβεια, επιλέγοντας μία επαγγελματική φωτογραφία προφίλ (χωρίς γυαλιά ηλίου, για παράδειγμα) και χωρίς να ξεχνάτε ακόμη και αυτήν στο φόντο, το οποίο θα πρέπει να προμοτάρει το δικό σας προφίλ με μία ματιά”, τονίζει η Federica Restelli για να καταλήξει: “Αλλά μετά τις αρχικές ρυθμίσεις, πάνω από όλα είναι σημαντικό να είστε δυναμικοί. Για παράδειγμα, ζητώντας από τις άμεσες επαφές σας, τις δεξιότητες . Και επιλέγοντας σταδιακά τους influencers που θα ακολουθείτε ενεργά στο κοινωνικό δίκτυο, σχολιάζοντας τις δημοσιεύσεις τους με επαγγελματικό τρόπο. Το ιδανικό είναι να εξασκηθείτε με άτομα που γνωρίζετε, για να επεκτείνετε σταδιακά το δίκτυό σας. Από εκεί προέρχονται οι ευκαιρίες”.