Οι startup επιχειρήσεις πρέπει να είναι ευέλικτες!
Πολλά διάσημα success stories είναι στην πραγματικότητα ιστορίες αποτυχίας. Αποτυχία την οποία ακολούθησε η επιτυχία. Όμως δε χρειάζεται απαραίτητα να αποτύχεις με τη startup επιχείρηση σου για να φτάσεις ψηλά. Αυτό που χρειάζεται, είναι να κάνεις αλλαγές στη στρατηγική σου χωρίς να αλλάξεις το όραμα σου.
Σύμφωνα με τον Eric Ries, επιχειρηματία της Silicon valley: «Όποτε ένας επιχειρηματίας βλέπει έναν νέο τρόπο να εκπληρώσει το όραμα του – και άρα να πετύχει– πρέπει να κινηθεί επιδέξια και άμεσα».
Μια μεγάλη ιδέα έχει αξία και γίνεται κάτι περισσότερο, όταν από ιδέα μετατρέπεται σε επιχείρηση. Για αυτό το λόγο είναι δύσκολο πολλές φορές να αφήσεις πίσω σου την αρχική σου ιδέα για να την αλλάξεις. Να την εξελίξεις σε κάτι καινούριο και διαφορετικό.
Για μια startup αυτή η αλλαγή μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα στην καθολική επιτυχία και την παραμονή στην αφάνεια. Αν και σίγουρα πρόκειται για μια πρόκληση, οι startup επιχειρήσεις έχουν το πλεονέκτημα σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
Και αυτό γιατί οι startup επιχειρήσεις μπορούν να γίνουν πολύ ευέλικτες. Οι πειραματισμοί και οι δοκιμές μπορούν να γίνουν με μεγαλύτερη άνεση σε σχέση με τους δυσκίνητους κολοσσούς της αγοράς. Με αποτέλεσμα να έχουν την ευκαιρία να μάθουν πολλά και να προσαρμοστούν γρηγορότερα στις αλλαγές.
Ας δούμε, λοιπόν, μερικά παραδείγματα από startup επιχειρήσεις που πειραματίστηκαν, έμαθαν και εφάρμοσαν τη γνώση αυτή αγκαλιάζοντας έτσι την αλλαγή.
Από Bounty σε Periscope
Το προϊόν
Οι Kayvon Beykpour και Joseph Bernstein ίδρυσαν το 2014 την Bounty για να απαντήσουν σε ένα πολύ απλό ερώτημα. Γιατί δεν υπάρχει τρόπος να δεις κάτι που γίνεται τώρα, οπουδήποτε στον κόσμο; Η Bounty άφηνε τους χρήστες της να δουν τι γινόταν στον κόσμο δίνοντας φωτογραφίες πραγματικού χρόνου ανάλογα με την τοποθεσία που επέλεγε ο εκάστοτε χρήστης.
Η αποτυχία
Τα φώτα της δημοσιότητας ήταν ήδη στραμμένα στο Instagram το οποίο ήταν σταθερή αξία για φωτογραφίες με βάση την τοποθεσία. Η Bounty προσέφερε ένα κομψό εργαλείο που όμως δε μπορούσε να ακουστεί.
Η αλλαγή
Οι Beykpour και Bernstein αντιλήφθηκαν πως ο μόνος τρόπος να μετατρέψουν το προϊόν τους σε κάτι μεγάλο, ήταν μέσα από βίντεο. Η εφαρμογή live-streaming Periscope αποδείχτηκε το προϊόν που έκανε τα όνειρα τους, να δουν τον κόσμο μέσα από τα μάτια κάποιου άλλου, πραγματικότητα. Η επιτυχία αυτή έγινε ακόμα πιο εμφανής όταν η Twitter εξαγόρασε τη startup για 100 εκατομμύρια δολάρια.
Το μάθημα
Ένα προϊόν που τελματώνει είναι ένα αποτυχημένο προϊόν. Οι startup επιχειρήσεις πρέπει συνεχώς να εξελίσσουν τα προϊόντα τους ώστε να ταιριάζουν με τις ανάγκες της αγοράς.
Jet
Το προϊόν
Όταν ο Marc Lore λάνσαρε την e-commerce startup του το 2015, οραματιζόταν μια επιχείρηση που θα ανταγωνιζόταν άμεσα τους κολοσσούς Amazon και Walmart. Το πλάνο του ήταν πως θα πρόσφερε στους πελάτες του εξαιρετικά χαμηλές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό και τα κέρδη θα έβγαιναν κυρίως από μια ετήσια συνδρομή των 50$.
Η αποτυχία
Εκεί που έπεσε έξω ο Marc Lore είναι πως το μοντέλο με τη χρέωση συνδρομής δεν ήταν το ιδανικό. Ο κόσμος προτιμούσε να αγοράζει προϊόντα σε πιο ακριβές τιμές παρά να δεσμευτεί με μια ετήσια συνδρομή. Με το να χωρίσει την αγορά σε μέλη και μη μέλη, η Jet απομόνωσε τον εαυτό της από μια μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού. Κάτι που δεν είχε την πολυτέλεια να συνεχίσει να κάνει.
Η αλλαγή
Σχεδόν δύο μήνες αφού ίδρυσε την επιχείρηση του, ο Lore αποφάσισε να φύγει από το συνδρομητικό μοντέλο. Ανέβασε τις τιμές για να αντισταθμίσει το κόστος, όμως, πίστευε πως τα έσοδα θα εξισορροπούσαν τις οποιεσδήποτε αλλαγές από απογοητευμένους πελάτες. Η επιχείρησή του συνέχισε να προσφέρει προϊόντα σε χαμηλότερη τιμή, απλά με μικρότερη διαφορά από την Amazon.
Αυτή η αλλαγή τον οδήγησε στο να κερδίσει την αγορά, φτάνοντας το 1δις δολάρια σε ετήσιο τζίρο το πρώτο χρόνο.
Το μάθημα
Οι Startup επιχειρήσεις συχνά εστιάζουν υπερβολικά στο να κερδίσουν την αγορά και έτσι αγνοούν τη ροή των εσόδων τους. Ένα σταθερό και αξιόπιστο μοντέλο εσόδων θα βοηθήσει την startup να αντιμετωπίσει τις δύσκολες στιγμές. Για αυτό και είναι κάτι που πρέπει να καθιερωθεί εξ αρχής.
CloverPop
Το προϊόν
Ο Eric Larson ξεκίνησε την Cloverpop το 2013 για να βοηθήσει τον κόσμο να παίρνει καλύτερες αποφάσεις. Ο σκοπός ήταν να βοηθήσει ανθρώπους να σχεδιάσουν σωστά και να πάρουν τις σωστές αποφάσεις σχετικά με στεγαστικά δάνεια, επιχειρηματικά δάνεια, την καριέρα τους, την εκπαίδευση τους κλπ. Η εταιρία έβγαζε χρήματα από την υπηρεσία coaching που παρείχε.
Η αποτυχία
Ο αριθμός των πελατών που χρησιμοποιούσαν την εφαρμογή της Cloverpop για να πάρουν καλύτερες αποφάσεις δεν αυξανόταν με τους ρυθμούς τους οποίους ήλπιζε ο Larson. Οι πελάτες δίσταζαν να αξιοποιήσουν την εφαρμογή για να κάνουν περισσότερο προσωπικές ερωτήσεις.
Η αλλαγή
Ο Larson πήρε την απόφαση να εστιάσει στον επαγγελματικό τομέα και τις επιχειρήσεις. Εστιάζοντας σε ένα πιο συγκεκριμένο target group η εταιρία μπόρεσε να εκμεταλλευτεί ένα ανεκμετάλλευτο μέρος της αγοράς. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, όλο και περισσότεροι διευθυντές και επιχειρηματίες να χρησιμοποιούν το προϊόν του.
Η εταιρία σου μπορεί να έχει το σωστό προϊόν στα χέρια της. Όμως για τις startup επιχειρήσεις το να αναγνωρίσεις ποιος είναι ο σωστός πελάτης είναι εξίσου σημαντικό. Αλλάζοντας το πελατειακό κοινό από ένα γενικό σε ένα πιο εξειδικευμένο τομέα, η CloverPop κατάφερε να κρατηθεί όρθια και να συνεχίσει την πορεία της.
Από StyleZen σε Ahalogy
Το προϊόν
Ο Michael Wohlschlaeger ίδρυσε τη StyleZen το 2011 ως ένα εμπορικό site που ασχολείται με τη μόδα και παρείχε μια προσωπική και διασκεδαστική αγοραστική εμπειρία στους πελάτες του.
Η αποτυχία
Αν και η StyleZen είχε τους πιστούς της πελάτες δυσκολευόταν να επεκτείνει τη βάση των πελατών της.
Η αλλαγή
Αφού δοκίμασε να διαφημιστεί σε Facebook και Google, ο Wohlschlaeger ξεκίνησε να πειραματίζεται με το Pinterest. Ανέπτυξε μια μεθοδολογία που οδήγησε τη StyleZen να δεχτεί φοβερή κίνηση και να αναπτυχθεί στο Pinterest.
Ο Wohlschlaeger αντιλήφθηκε τις δυνατότητες της συγκεκριμένης τεχνολογίας, έκλεισε το site της StyleZen και η επιχείρηση επικεντρώθηκε στο να βοηθάει επιχειρήσεις να εκμεταλλευτούν το Pinterest ως πλατφόρμα μάρκετινγκ μετονομάζοντας την σε Ahalogy.
Το μάθημα
Η StyleZen έκανε μια πλήρη ανακαίνιση στο επιχειρησιακό μοντέλο της αφού αναγνώρισε ένα νέο τομέα στον οποίο μπορούσε να αναπτυχθεί. Μη φοβάσαι να αλλάξεις κατεύθυνση όταν πέφτεις πάνω σε μια νέα οδό για την επιτυχία.
Όταν διαχειρίζεσαι μια startup, η προσαρμογή είναι ο μεγαλύτερος σου σύμμαχος. Δεν έχει νόημα να ξοδεύεις χρήματα σε ένα άκαμπτο μερίδιο της αγοράς πριν είσαι σίγουρος πως το προιόν σου είναι το κατάλληλο.
Στην πραγματικότητα οι ιδέες είναι πάρα πολλές στον επιχειρηματικό κόσμο. Το να προσαρμόζεσαι στις ανάγκες και τις προτιμήσεις του πελάτη και να έχεις μια καλά σχεδιασμένη και καλά εφαρμοσμένη στρατηγική είναι αυτό που κάνει τη διαφορά.
Keaton Row
Το προϊόν
Οι Cheryl Han και Elenor Mak ίδρυσαν την Keaton Row το 2012 ως ένα site προσωπικού στυλ. Το site προσέφερε άμεση και προσωπική σύνδεση με στυλίστες και επέτρεπε σε πολλές γυναίκες να έχουν την πολυτέλεια ενός προσωπικού συμβούλου για το στυλ και το ντύσιμο τους.
Η αποτυχία
Η Keaton Row ξόδευε τους πόρους της στο να φέρνει συνεχώς νέους στυλίστες ώστε να επεκτείνει και να μεγαλώσει η επιχείρηση. Οι πελάτες είχαν δείξει τον ενθουσιασμό τους όμως η Cheryl Han παρατήρησε πως πολύ λίγοι πελάτες επέστρεφαν. Το επιχειρησιακό μοντέλο τους δε διατηρούσε την πίστη και την αφοσίωση του πελάτη.
Με τους διάφορους στυλίστες να είναι σκόρπιοι σε κάθε σημείο της χώρας, η εταιρία δυσκολευόταν να δημιουργήσει εκείνο το είδος σχέσης που θα έκανε τους πελάτες να επιστρέφουν.
Η αλλαγή
Η Han αποφάσισε πως η εταιρία χρειαζόταν μια αλλαγή ώστε να μπορέσει να επιβιώσει μακροχρόνια. Μέσα σε λίγους μήνες η Keaton Row μίκρυνε το δίκτυο της από εκατοντάδες στυλίστες σκόρπιους σε όλη τη χώρα, σε μερικούς που είχαν τη βάση τους στη Νέα Υόρκη.
Από τη στιγμή που έγινε η αλλαγή, η εταιρία διπλασίασε τη βάση των πελατών της, οι οποίοι μάλιστα ξοδεύουν πλέον και περισσότερα από πριν.
Το μάθημα
Το γεγονός πως ο απώτερος στόχος παραμένει ίδιος, δε σημαίνει πως πρέπει να κολλήσεις σε μια διαδρομή. Αν η παρούσα στρατηγική δε δουλεύει, σκέψου νέους τρόπους και διαδρομές για να υλοποιήσεις τους στόχους σου.