Φτιάξατε το e-shop σας. Έχετε ακαταμάχητα προϊόντα/υπηρεσίες. Όμως έχετε προνοήσει για την πρόσληψη των κατάλληλων ανθρώπων που θα το «απογειώσουν»; Η αύξηση των online πωλήσεων είναι στο χέρι σας (και στο χέρι τους)!
Το ηλεκτρονικό εμπόριο τον τελευταίο χρόνο ζει την πιο «χρυσή εποχή» του. Οι νέες συνθήκες του λιανεμπορίου, τα μέτρα προστασίας, η αδυναμία επίσκεψης των καταναλωτών στα φυσικά καταστήματα, και πολλοί ακόμα λόγοι, έδωσαν μια μεγάλη ώθηση στα e-shop. Μέσα στο 2020 σημειώθηκε αύξηση 35% του e-commerce σε σχέση με το 2019 (σύμφωνα με τελευταία έρευνα του ΕΒΕΑ), ενώ ειδικά τα e-shop των αγαθών σούπερ μάρκετ είδαν αύξηση κατά 262%! Αυτή τη στιγμή η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου κινείται στα 11 δις ευρώ και «έχουμε μια προοπτική να κινηθούμε γύρω στα 15 δισ. ευρώ ετησίως», όπως είπε και ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Γιώργος Δουκίδης.
Αυτό σημαίνει ότι η κυριαρχία του e-commerce δεν οφείλεται μόνο στα νέα δεδομένα της πανδημίας. Η πανδημία ήταν η αφορμή, αλλά το e-commerce, για κάθε καταναλωτικό είδος ή υπηρεσία, θα παραμείνει και θα μεγαλώσει κι άλλο, λόγω:
- της εμπιστοσύνης που δείχνει πλέον η πλειοψηφία των καταναλωτών σε αυτό
- της συνειδητοποίησης ότι οι online αγορές είναι πιο εύκολες, άνετες και γρήγορες.
Σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, αν έχετε το δικό σας ηλεκτρονικό κατάστημα, θέλετε να βεβαιωθείτε ότι θα φτάσετε στη μεγαλύτερη δυνατή ανάπτυξή του. Αυτή μπορούν να σας την εξασφαλίσουν μόνο οι άνθρωποι, ο πιο πολύτιμος πόρος σας. Παρακάτω θα σας δώσουμε όσες πληροφορίες χρειάζεστε 7 ειδικότητες που είναι καλό να έχετε στο e-shop σας.
Αυτό δεν σημαίνει ότι μιλάμε για πρόσληψη 7 (ή παραπάνω) διαφορετικών ανθρώπων για αυτούς τους ρόλους. Κάποιες από αυτές τις θέσεις έχουν κοινά σημεία επαφής και μπορούν να είναι αλληλοκαλυπτόμενες (όπως π.χ. ένας e-shopManager με έναν onlinemerchandisingmanager, ή ένας DigitalMarketer με έναν Social Media Manager). Εξαρτάται από τις ανάγκες σας, από το αν έχετε μικρό ή μεγάλο e-shop, και πόσο θέλετε να επενδύσετε στην ανάπτυξή του μέσα από το Ανθρώπινο Δυναμικό σας.
1.E-shop manager
Ίσως ο πιο βασικός πυλώνας σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα: είναι το άτομο που θα έχει την ευθύνη για την ομαλή λειτουργία του e-shop σας και την αύξηση των πωλήσεών σας. Διαχειρίζεται το περιεχόμενο, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που θα έχετε ανά πάσα στιγμή μέσα στο site σας, επικαιροποιεί τις περιγραφές, τις φωτογραφίες και τις τιμές, και ελέγχει πώς προχωράνε οι παραγγελίες και οι αποστολές, αν λειτουργεί σωστά το καλάθι αγορών κλπ.
Γιατί τον χρειάζεστε; Γιατί μπορεί εσείς να μην διαθέτετε τον χρόνο ή τις γνώσεις για να έχετε την πλήρη εποπτεία των διαδικασιών που απαιτούνται από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Θέλετε όμως ένα κατάστημα καλά οργανωμένο. Ένα e-shop που «τρέχει» σωστά, θα κρατήσει (retention, loyalty) και θα αυξήσει τους πελάτες του.
2. Social Media Expert
Μπορείτε να έχετε στην ομάδα σας μία/έναν social media expert ή περισσότερους αν το κρίνετε αναγκαίο. Οι άνθρωποι που έχουν επαγγελματική εμπειρία στα social media παίζουν κομβικό ρόλο για την επιτυχία του e-shop σας. Ο social media expert σας, θα αναλάβει πράγματα όπως η κατεύθυνση, η στρατηγική και οι καμπάνιες σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ποιο συνδυασμό μέσων σκέφτεστε να χρησιμοποιείτε; Facebook, Instagram, Tik Tok (ναι, αρκετές εταιρείες έχουν στραφεί στις διαφορετικές δυνατότητες αυτού του μέσου και στα νεανικά κοινά που το ακολουθούν), Pinterest, YouTube; Ποιο θα είναι το κοινό σας σε κάθε ένα από αυτά; Πώς θα είναι οι δημοσιεύσεις σας; Σε τι έκταση θα κάνετε διαφήμιση; Όλα αυτά θα τα χειρίζεται ο κατάλληλος άνθρωπος.
Γιατί τον χρειάζεστε; Τα τελευταία στατιστικά δείχνουν ότι το ποσοστό των καταναλωτών που παίρνουν αγοραστικές αποφάσεις με βάση τα social media μιας εταιρείας κυμαίνονται μεταξύ 70-75%! Ενώ παράλληλα, πάνω από τους μισούς (54%) χρησιμοποιούν τα social media για να κάνουν την έρευνα αγοράς τους, και σχεδόν ο 1 στους 3 προχωρά σε αγορά την ίδια κιόλας μέρα αν αυτό που θα δει στα social media τον επηρεάσει θετικά. Χρειάζεται να πούμε περισσότερα;
3. Digital Marketing Expert
Αφού δραστηριοποιείστε σε ψηφιακό περιβάλλον, πρέπει να έχετε ένα άτομο ικανό στο ψηφιακό marketing. Ο άνθρωπός αυτός πρέπει να γνωρίζει μυστικά του ηλεκτρονικού εμπορίου, να έχει ευχέρεια σε Google Ads ή και Facebook Ads, να οργανώνει τις καμπάνιες σας (π.χ. pay-per-click / PPC campaigns), να βοηθά στη βελτιστοποίηση των οργανικών αποτελεσμάτων σας στις μηχανές αναζήτησης, να παρακολουθεί τα Analytics, να φροντίζει ώστε να αυξάνεται το Conversion Rate σας (δηλαδή το να μη μένουν οι καταναλωτές απλώς στο ενδιαφέρον τους, αλλά να προβαίνουν και σε ενέργειες/αγορές), και πολλά ακόμα.
Γιατί τον χρειάζεστε; Γιατί θα σας βοηθήσει στην ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας της μάρκας/ επωνυμίας σας στο ψηφιακό περιβάλλον, και γιατί έτσι θα δείτε το website traffic σας να ανεβαίνει και να αποκτάτε νέους πελάτες / καταναλωτές (leads/customers).
4. Copywriter
Είναι ο άνθρωπος που θα γράψει με τέτοιο τρόπο ό,τι σχετίζεται με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας, ώστε να κερδίσει το ενδιαφέρον του κοινού σας. Θα είναι υπεύθυνος για τα κείμενα στο e-shop σας, αλλά και στα υπόλοιπα κανάλια επικοινωνίας που χρησιμοποιείτε (π.χ. τα newsletter σας, τα social media σας, τις προωθητικές ενέργειές σας κλπ). Πρέπει να ξέρει πολύ καλά τις προδιαγραφές των προϊόντων σας, να είναι δημιουργικός, και πρωτίστως να γράφει σωστά, δηλαδή να χειρίζεται άψογα τη γλώσσα (ελληνικά και αγγλικά).
Γιατί τον χρειάζεστε; Οι λέξεις είναι το ίδιο σημαντικές με τις εικόνες όταν μιλάμε για e-commerce. Με τις σωστές λέξεις ένας copywriter μπορεί να αυξήσει την εμπιστοσύνη που σας δείχνουν οι πελάτες σας, να αυξήσει την πρόθεσή τους να δοκιμάσουν ένα νέο προϊόν/υπηρεσία και τελικά να αυξήσει τις online πωλήσεις σας.
5. Video / Graphic Designer
Υπάρχουν πλατφόρμες e-shop με βασικά, κοινότοπα ή αδιάφορα γραφικά, και μερικές άλλες, άψογα ραφιναρισμένες που δείχνουν ότι ένας επαγγελματίας έχει αναλάβει το δύσκολο έργο να οπτικοποιεί το brand σας και να απεικονίζει τα προϊόντα σας. Αν αποφασίσετε να προσλάβετε ένα ειδικό στο video / graphic design, αυτό που θα εξασφαλίσετε είναι ένα σαφώς ανεβασμένο επίπεδο εικόνας και βίντεο για το site σας, για τις καμπάνιες σας κλπ. Επίσης το καλό είναι ότι θα είναι διαθέσιμος αποκλειστικά για εσάς, καθώς πολλές φορές είναι δύσκολο να βρείτε άμεσα έναν freelancer.
Γιατί τον χρειάζεστε; Για ανταγωνιστικά video, εικόνες και γραφικά που μπορούν να boost-άρουν τις online καμπάνιες σας και τις πωλήσεις σας.
6. Υπεύθυνος εξυπηρέτησης πελατών
Σε ένα online κατάστημα, το customer service είναι το βασικότερο «ανθρώπινο» σημείο επαφής σας με τους πελάτες σας. Αναλόγως του μεγέθους του e-shop σας, θα χρειαστείτε και αντίστοιχο αριθμό εκπροσώπων/υπευθύνων εξυπηρέτησης. Ο customer service representative/agent είναι εκεί για να επικοινωνεί (τηλεφωνικά ή με άλλα κανάλια επικοινωνίας όπως live chat ή email) με τους πελάτες σας, να διευκολύνει τις αγορές, να δίνει πληροφορίες, να διαχειρίζεται ερωτήσεις ή παράπονα, να επιλύει προβλήματα, να παραλαμβάνει και να χειρίζεται επιστροφές παραγγελιών, να εκδίδει παραστατικά, και το σημαντικότερο: να διατηρεί το βέλτιστο επίπεδο ικανοποίησης των πελατών σας, κάνοντας κάθε εμπειρία αγοράς για αυτούς μια ευχάριστη εμπειρία.
Γιατί τον χρειάζεστε; Γιατί οι καταναλωτές (και δικαίως) δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στο επίπεδο της εξυπηρέτησης που λαμβάνουν. Οι εταιρείες που ξεχωρίζουν στην εξυπηρέτηση πελατών βλέπουν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατακόρυφα, και απολαμβάνουν την εκτίμηση και προτίμηση της πλειοψηφίας των αγοραστών. Κάθε χρόνο απονέμονται και τα Βραβεία Εξυπηρέτησης Πελατών, που έχουν ξεχωριστή κατηγορία για το Online Customer Experience (e-shop). Με τον θεσμό αυτό βραβεύονται τα ηλεκτρονικά καταστήματα που πετυχαίνουν εξαιρετική επικοινωνία με τους πελάτες τους, που δείχνουν ιδιαίτερη ευαισθησία στη διαχείριση δεδομένων, που επιδεικνύουν πρότυπες πρακτικές στο ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce) και δημιουργούν σταθερά ένα αξιέπαινο customer experience.
7. Online merchandising manager
Όπως σε ένα φυσικό κατάστημα θα είχατε ανάγκη κάποιον να είναι υπεύθυνος για το εμπόρευμα, έτσι και σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα χρειάζεστε κάποιον αντίστοιχο. Ο online merchandising manager, μπορεί ως ρόλος μερικές φορές να ταυτίζεται με τον E-shop manager. Η ιδιαιτερότητα της θέσης αυτής είναι ότι χρησιμοποιεί το site ως μια «ψηφιακή βιτρίνα» όπου πρέπει να χρησιμοποιηθούν σωστά και έξυπνα όλες οι διαφορετικές ειδικές περιοχές προβολής, να μπουν σε πρώτο πλάνο στη homepage τα πιο δημοφιλή ή «δελεαστικά» προϊόντα ή υπηρεσίες, και να γίνει ορθή παρουσίαση και ταξινόμησή τους ώστε να επιτευχθούν οι υψηλότερες δυνατές πωλήσεις. Ο merchandising manager πρέπει να έχει άριστη εικόνα των τάσεων που υπάρχουν σήμερα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, να ξέρει καλά την αγορά και τον ανταγωνισμό, και να μπορεί να δίνει σαφείς οδηγίες στον webmaster.
Γιατί τον χρειάζεστε; Γιατί ένα e-shop δεν μπορεί ποτέ να είναι στατικό. Πρέπει να αναδιαμορφώνεται ανάλογα με τις προτιμήσεις του κοινού, το απόθεμα και την εποχή. Για παράδειγμα, όταν αλλάζει η εποχή ή έρχεται ένα νέο είδος ή εμπόρευμα, πρέπει να αλλάζετε τη «βιτρίνα» σας, όπως το ίδιο πρέπει να κάνετε σε ειδικές μέρες όπως γιορτές, εκπτώσεις, Black Friday κλπ.